Full 1
Dziesięć minut lektury w ciągu dnia to wspaniała nagroda dla ciała i ducha.
Full 1
Mit wzrokowców i słuchowców

Mit wzrokowców i słuchowców: rzeczywistość i fakty

Wydaje się, że wiedza na temat mitu wzrokowców i słuchowców jest powszechnie dostępna. Jednak na każdym szkoleniu zdarza się ktoś, kto mówi “ja nie robię notatek, bo jestem wzrokowcem” lub “a ja słuchowcem”.

I fajnie, ale to, co mówisz, wcale nie oznacza, że jesteś słuchowcem lub wzrokowcem. Jeśli Ty też kiedyś zgłosiłeś przynależność do jednej z tych grup, zatrzymaj się na chwilę i przeczytaj ten tekst do końca.

 

Jestem "wzrokowcem", jestem "słuchowcem"

Te terminy stały się niezwykle popularne, zarówno w edukacji, jak i w życiu codziennym. Wierzymy, że niektórzy z nas lepiej przyswajają informacje, gdy są one prezentowane wizualnie, podczas gdy inni preferują słuchanie. Koncepcja jest intuicyjnie atrakcyjna – przecież wszyscy mamy swoje preferencje.

Ale co na to nauka? Czy naprawdę istnieją dowody na to, że dostosowanie metod zdobywania informacji do stylu uczenia się poprawia nasze wyniki?

 

Mit stylów uczenia się

Eksperymenty, w których uczestnicy byli podzieleni na grupy według preferowanych stylów uczenia się i uczono ich za pomocą odpowiednich metod, nie wykazały istotnych różnic w wynikach między grupami. Oznacza to, że osoby uczone zgodnie z ich preferowanym stylem nie radziły sobie lepiej niż te, które uczyły się inaczej. Zatem badania naukowe nie potwierdzają skuteczności teorii stylów uczenia się.

 

Potencjalne szkody

Wiara w indywidualne style uczenia się może prowadzić do samospełniającej się przepowiedni. Na przykład, osoba, która uważa się za wzrokowca, może unikać zajęć opartych na słuchaniu, a to może osłabić jej umiejętność przyswajania informacji za pomocą słuchu. To samo dotyczy osób, które wierzą, że są słuchowcami – mogą unikać materiałów wizualnych, co ogranicza ich możliwości uczenia się tym kanałem.

Choć pewne preferencje w uczeniu się mogą wystąpić, to nie należy lekceważyć pozostałych kanałów zdobywania informacji. Wiemy, że zaangażowanie możliwie dużej liczby zmysłów pozwala lepiej poznać i zapamiętać materiał. Zatem różnorodne formy uczenia się będą znacznie skuteczniejsze niż twarda wiara w tylko jeden kanał dopływu informacji.

 

Uczenie się dorosłych

W mojej koncepcji uczenia się dorosłych na pierwszym miejscu stawiam wiarę, że nauka jest możliwa oraz wewnętrzną chęć uczenia się.

Jak uczą się dorośli Szymon Słoma

Odnosząc się do wspomnianego mitu wzrokowców i słuchowców, jeśli wierzysz, że jesteś “jakiś” lub masz “jakiś” lepszy kanał przyswajania informacji, to prawdopodobnie inne zejdą na dalszy plan. Możesz wręcz wierzyć, że nie przyswajasz informacji innym kanałem. Możesz powtarzać: “Przecież jestem słuchowcem, wystarczy, że słucham” albo “muszę zobaczyć, bo jestem wzrokowcem.”

 

Myśli mają znaczenie

Jak już wiesz, nasze myśli mają ogromne znaczenie i jeśli myślisz, że coś jest prawdą, to dla Ciebie to będzie prawda. A gdyby pomyśleć inaczej? I zaufać również innym zmysłom? Przeczytaj również: Jak myśli kształtują nasze życie.

Spróbuj zaangażować więcej zmysłów w naukę lub jakąkolwiek zmianę w swoim życiu. Prawdziwie uwierz w tę nową dla Ciebie koncepcję i sprawdź. Nie powtarzaj mitu wzrokowców i słuchowców, w który wierzy – UWAGA! – 95% nauczycieli!!! (nauczycieli takich krajów jak Wielka Brytania, Holandia, Turcja, Grecja czy Chiny).

 

Pomyśl inaczej

Mit o stylach uczenia się nie ma solidnych podstaw naukowych i może ograniczać Twój potencjał. Stosuj różnorodne metody uczenia się, bądź elastyczny, testuj i obserwuj. To może przynieść znacznie lepsze efekty. Zrezygnuj z etykietowania siebie i otwórz się na różne sposoby przyswajania wiedzy.

Wszystkiego dobrego,

Szymon

  

Piśmiennictwo:

  • Claro, S., Paunesku, D., & Dweck, C. S. (2016). Growth mindset tempers the effects of poverty on academic achievement. Proceedings of the National Academy of Sciences, 113(31), 8664-8668.
  • Dweck, C.S. (2007). The perils and promises of praise. Kaleidoscope, Contemporary and Classic Readings in Education, 12.
  • Howard-Jones, P. A. (2014). Neuroscience and education: myths and messages. Nature Reviews. Neuroscience, 15 (12), 817-824.
  • https://psycnet.apa.org/buy/2014-31081-001 (dostęp 7.06.2024 r.)

 

Przeczytaj także: 

 

Oficjalni partnerzy

Head Oficjalny Partner  Ziener Oficjalny Partner

Moja praca, moja pasja