Coaching w ruchu, czyli połączenie coachingu z aktywnością fizyczną.

Jak przez aktywność fizyczną dokonać kluczowych zmian w życiu

Aktywność fizyczna to guzik “start” dla wielu działań. Wystarczy przejrzeć noworoczne listy postanowień, w których roi się od tych, związanych z ruchem. Na przykład zacznę biegać, ćwiczyć, kupię karnet na siłownię, zadbam o swoje zdrowie, zrzucę kilka kilogramów. 

Być może, Ty również jesteś osobą, która takie noworoczne postanowienia robi. Bowiem w podświadomości wszyscy wiemy, że ruch jest ważny. A slogan aktywnego spędzania czasu, jest taką mantrą powtarzaną przez media, lekarzy i znajomych. Jednak różnie wychodzi realizacja tych pięknych stwierdzeń. 

Życie jest jak jazda na rowerze. Żeby utrzymać równowagę, musisz być w ciągłym ruchu.

Powyższe słowa przypisywane Albertowi Einstainowi, zapewne nie dotyczą tylko aktywności fizycznej. Jednak na nasze potrzeby, możemy przyjąć, że również o sprawne ciało mu chodziło. Sprawny i zdrowy organizm to silniejszy organizm, który lepiej radzi sobie z codziennymi dzałaniami. w pracy, w domu, w szkole.

W swojej książce (Nordic Walking), gdzie dość dokładnie przyjrzałem się aktywności fizycznej osób dorosłych, podkreślam, że regularny i umiarkowany wysiłek, to nie tylko sprawne ciało tu i teraz. Taka zrównoważona aktywność ma wpływ na nasz proces starzenia, proces, który postępuje, ale dzięki umiarkowanemu i dobrze zaplanowanemu ruchowi możemy go spowolnić. 

U osób, które regularnie ćwiczą spadek siły mięśniowej jest mniejszy, a samodzielność może nam towarzyszyć do ostatnich dni życia. Ciekawostką - i to popartą badaniami - jest fakt, że nauka jednej nowej aktywności co rok, opóźnia proces starzenia.

 

Aktywność fizyczna to nawyk kluczowy

Charls Duhigg, autor książki Siła Nawyku, dogłębnie analizuje mechanizm powstawania nawyków. Zgodnie z teorią, którą reprezentuje, nawyk to mechanizm powstały w wyniku pożądania nagrody, którą otrzymujemy wykonując jakieś działanie. Otrzymując tę nagrodę ponawiamy działanie. Jeżeli wielokrotnie ponowimy działanie to okazuje się, że nagroda nie jest już potrzebna, a działanie zostaje i staje się automatem. 

Powstaje nawyk. 

Na przykład: 

Nagrodą za kliknięcie literki “F” na ekranie smartfona jest dostęp do rozrywki, w postaci dóbr jakie daje znany serwis internetowy. Spróbuj przenieść ikonę w inne miejsce. Palec automatycznie będzie podążał w kierunku, gdzie ikonka znajdowała się wcześniej.

Z punktu widzenia mojej pracy niebagatelne sa słowa autora, które cytuję poniżej. Według Charlsa Duhigga aktywnośc fizyczna jest nawykiem kluczowym, czyli takim który determinuje powstawanie innych nawyków. Serce rośnie słysząc takie słowa w książce, która jest światowym bestsellerem. 

Duhigg pisze: 

Kiedy ludzie zaczynają regularnie ćwiczyć , nawet tak rzadko, jak raz w tygodniu, zaczynają zmieniać inne, niepowiązane z tym wzorce w swoim życiu, często nie mając tego świadomości. Zazwyczaj ludzie, którzy uprawiają sporty, zaczynają się zdrowiej odżywiać i stają się wydajniejsi w pracy. Mniej palą i wykazują więcej cierpliwości, w relacjach ze współpracownikami i członkami rodziny. Rzadziej korzystają z kart kredytowych i twierdzą, że czują się mniej zestresowani. Nie wiadomo do końca dlaczego tak się dzieje. Ale w przypadku wielu ludzi ćwiczenia fizyczne są nawykiem kluczowym, który pociąga za sobą daleko idące zmiany.

Te słowa utwierdzają mnie w przekonaniu, że to co obserwuję w swojej pracy i prywatnym życiu, jest prawdą. Dobrze zaprojektowana i wdrożona aktywność fizyczna, jest czynnikiem przełomowym w zmianach dokonywanych w innych strefach życia.

Szanowny Czytelniku zostawiam Cię z tym cytatem i z małym zadaniem poniżej. 

W razie pytań i współpracy pozostaję do dyspozycji (kontakt). 

 

Co możesz zrobić już dziś? 

  • Zaczynasz przygodę z aktywnością? Zacznij od krótkiego spaceru, nawet 15 min. To wystarczy. Zrób z tego rytuał. Zaplanuj taki wysiłek raz w tygodniu przez najbliższy miesiąc. W kolejnym miesiącu dodaj drugi dzień takiego samego wysiłku. Działaj. 
  • Jeżeli aktywność to Twoje drugie imię, to sam wiesz co masz robić. Wiesz jaki wysiłek sprawia Ci najwięcej przyjemności. Ty również działaj.

 

Dziękuję, zobacz film.