Neurony lustrzane, odkryte w latach 90. XX wieku przez Giacomo Rizzolattiego i jego współpracowników, zrewolucjonizowały rozumienie nauczania i interakcji społecznych [1]. Te specjalne komórki nerwowe aktywują się podczas wykonywania różnych czynności, ale – co ciekawie – również podczas obserwacji, gdy inna osoba wykonuje tę samą czynność.
W skrócie, jeśli widzimy, że ktoś się uśmiecha, to my też mamy ochotę się uśmiechnąć, jeśli ktoś ziewa to my też otwieramy buzię. Mniejsze znaczenie dla dziecka ma to co rodzic mówi, za to ogromne to co robi. Dzieci nas obserwują i to dla nich jest najważniejsze w poznawaniu świata.
Wpływ neuronów lustrzanych wykracza poza prostą naśladowczą działalność. Odgrywają one kluczową rolę w empatii, rozumieniu intencji innych i są fundamentem dla nauczania przez przykład. Dzięki temu mechanizmowi uczucia i emocje naszych bliskich, są nieświadomie wchłaniane, wpływają na kształtowanie postaw, przekonań i postrzeganie świata.
Nauczyciel i neurony lustrzane
W kontekście edukacji, wiedza jest ważna, ale sposób jej przekazywania jest równie istotny. Pasja, entuzjazm i autentyczność nauczyciela mogą być tak samo znaczące, co treść nauczania. Szczególnie jeśli chcemy zainteresować drugą osobę jakimś tematem.
Neurony lustrzane uczniów reagują na emocje nauczyciela, a to zwiększa ich zaangażowanie i ułatwia proces nauki. Słowa profesora Ludwika Hirszfelda, który zwykł mawiać „Żeby zapalać innych, samemu trzeba płonąć” [2] – wydają się idealnie pasować do obecnego stanu wiedzy na temat neuronów lustrzanych.
Wiara w to co przekazujemy i sprzedajemy
“Mówi się, że dobry sprzedawca wierzy w produkt, który sprzedaje. Jeżeli sam nie jest przekonany do produktu lub usługi, które sprzedaje, to prawdopodobnie go nie sprzeda. Szczere stwierdzenie sprzedawcy, że on też używa tego konkretnego produktu, jest najlepszą możliwą rekomendacją.” [3]
W kontekście neuronów lustrzanych, obserwując osoby odnoszące sukcesy, widzimy, że wspólnym mianownikiem jest głęboka wiara w własną ideę. To przekonanie jest odczuwane przez innych i inspiruje. Podobnie, jak sprzedawcy, którym udaje się przekonać do swoich produktów, muszą w nie wierzyć.
Kogo słuchasz w życiu
Piśmiennictwo:
- Giacomo Rizzolatti, Laila Craighero THE MIRROR-NEURON SYSTEM, Annual Review of Neuroscience, Vol. 27: 169-192, March 5, 2004
- Kierzek A, Kuciel-Lewandowska J, Paprocka-Borowicz M, Pozowski A. Professor Ludwik Hirszfeld in his relations with students and junior researchers. Adv Clin Exp Med. 2013 Nov-Dec;22(6):909-14. PMID: 24431322.
- Szymon Słoma “27 dobrych praktyk ułatwiających pracę z ludźmi” 2024
Przeczytaj także:
- Jak przebiega proces nauki u dorosłych na przykładzie nauki żonglowania
- Jak zapamiętujemy – najnowsze doniesienia ze świata nauki
- Jak dorośli uczą się nowych rzeczy – poznaj warunki, które muszą zaistnieć